Znaczenie i historia programów lojalnościowych

Celem każdej firmy jest znalezienie najlepszego sposobu na to, by swoich klientów przywiązać do siebie dzięki stworzeniu trwałej i praktycznie nierozerwalnej więzi. Jednym z najlepszych sposobów, który pomaga osiągnąć taki efekt, są programy lojalnościowe.
Takie programy przywiązują klientów do produktów lub usług w danej firmie. Dzięki temu powstają trwałe relacje o charakterze firma- konsument. Dzięki takiej więzi można bowiem liczyć na wyższe obroty, a także ewentualne zyski. Im takie powiązanie jest głębsze oraz trwalsze, tym oferta może być mocniej rozbudowana. Programy lojalnościowe bardzo często wykorzystuje się jako taką „wędkę”, formę zachęty do dokonywania zakupów. Dzięki nim osoby, które nie do końca były jeszcze związane z daną firmą, mogą się zainteresować bardziej jej ofertą oraz oferowanymi nagrodami za udział. Takie przywiązanie jest szczególnie ważne w momencie, gdy konkurencja firmy wzrasta.
Wato tutaj krótko nadmienić historię takich programów. Otóż sięgają one już XIX oraz XX wieku. W pewnej firmie postanowiono wtedy wydawać swoim klientom znaczki, jeżeli wykona się zakupu ich towaru oraz asortymentu. Po uzbieraniu określonej liczby klienci powracali i rozpoczynali wymianę znaczków na nagrody. Największą popularnością taka metoda cieszyła się jednak dopiero w latach trzydziestych.
Programy lojalnościowe, które istnieją dzisiaj, stanowią bardzie unowocześnioną oraz rozbudowaną formę. Są one bowiem bardziej zorientowane na dany segment runku oraz odbiorców. Zróżnicowaniu uległy także formy i możliwości nagradzania. Dzięki wykorzystaniu postępu technologicznego oraz informatycznego takie rozwiązania stanowią znaczny element marketingowej promocji firmy. Co więcej, taka reklama służy również zbieraniu wielu danych na temat klienta. I nie są to tylko i wyłącznie dane osobowe, ale także informacje o wieku, guście i upodobaniach klientów, na podstawie których dostosowuje się później całą ofertę, która zawsze musi być atrakcyjna i interesująca dla wszystkich nabywców.